keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Medication


Vihdoinkin kaikki rokotteet yms hössötykset otettu! Voin, kertoo ettei ole mitään halpaa lystiä! Mulla oli jo ennestään A-hepatiitti, eikä se B ollut pakollinen, mutta suositeltava, jos vaikka saan jostain neulasta tai puukosta piston. B-hepatiitti maksoi hitusen yli 50€ per pistos ja sitä täyty ottaa kaksi pistoa ennen lähtöä kuukauden välein ja vielä 5kk päästä täytyy ottaa yksi. Sitten mulla pitäisi olla suoja hepatiitteja vastaan ainakin 40-vuoden ajan!

Aluksi mua ei kiinnostanut kauheesti ottaa mitään rokotteita "turhaan", mutta en tiedä miten se lääkäri puhui mut ympäri kaikkiin... (paitsi poliontehosteeseen!) Tai sitten se ei ees kysynyt mun mielipidettä vaan suoraan kirjoitti reseptin. Meidän asuinpaikassa Windhoekissa ei ole oikeestaan mitään vaaraa, johon täytyisi ottaa joku rokote, mutta sitten jos mennään retkille yms. vaeltamaan niin ne luultavasti on ihan hyödyllisiä. En edes ole silti lukenut sitä jäätävää rokotteista ja muusta matkailijalle tärkeestä kertovaa paperinippua, jonka lääkäri antoi mulle. Hups. Nyt on kuitenkin pistettynä perus jäykkiksen lisäksi keltakuume (jonka todistuksesta kannattaa ottaa kopio, koska sitä saatetaan Afrikan rajoilla kysyä). Muut rokotteet otinkin suullisesti elikkä Lavantauti meni kapseleina kolmena päivänä peräkkän ja kolera juomana, joka maistui oikeasti ihan hyvälle viikon välein juotuna. Koleran liuos maksoi jonku vähän yli 60€ ja Lavantauti.... ööö... no, se oli paljon halvempi. :D

Asutaan myöskin malariavapaalla alueella, joten lentäessä tai Windhoekissa meidän ei täydy syödä malarialääkitystä, vaikka lääkärit siitäkin sanoivat, että sitä kannattaisi ensin testata Suomessa, jotta tietää että se sitten sopii jos mennään joillekkin retkille. Meidän suunnitelma oli ostaa lääkkeet vasta paikan päältä, koska aiemmin Windhoekissa vaihdossa olleet tytöt kertoivat meille niitä löytyvän. Nyt kuitenkin meidän luokkalainen lupasikin antaa meille sen malarialääkkeet, joita se ei pystynyt syömään Afrikassa ollessaan. Niillä sitten koitetaan pärjäillä. Lääkkeen nimi tais olla Lariam (tai sitten se ei ollut, kun muisti on vähän hatara). Paapi hössöttää jostain leikkausveitsestä ja tipastakin, että se varmaan meille sellaisetkin tuo, vaikka mun mielestä toi on vähän ylihössötystä, kun kuitenkin ollaan suurin osa kaupungissa eikä missään ambomaalla. No, toivotaan ettei sellaisia ainakaan tarvittaisi!

Vähän lievemmin alkoi hössöttään mun sairaanhoitaja tätini, joka antoi mulle matkaan parit laastarit, jotka poistavat bakteereita haavasta ja sitten sellaista liuskaa, jonka saa leikattua oikean kokoiseksi haavaan, joka poistaa bakteereita. Tälläinen hössötys oli ihan tarpeellista mun mielestä, koska haavoja voi saada helpostikkin meidän vieraillessa jossain ambomaalla. Turistiripuli on myös yleinen sairaus niin ostin pienen pakkauksen Precosaa, joka auttaa kuulemma myös salmonellan oireisiin! Rokotushoitaja suositteli syömään sitä koko matkan ajan, mutta eipä tainnut hoitaja ihan ajatella, että mä olen sielä oikeesti sen 5kk. Tän lisäksi ostin PunkkiÄssää, joka on kaikista vahvinta Suomessa myytävää hyttysmyrkkyä. Totakaan en aijo käyttää muuta kuin sielä ambomaalla ollessa.

Eilen apteekissa ollessa mulla oli mielessä vielä joku juttu, joka kannattaisi ostaa, mutta ehdin sen unohtaa hankkiessani rokotetta enkä sitten ole muistanut sitä enää. Tää teksti on kyllä kertonut varmaan kaiken mun huonomuistisuudesta kun melkein joka kappaleessa on jotain mitä en muista! :D Mun mielestä kuitenkin melkein kaikki peruslääkkeet, rasvat ja muut on nyt ostettuna, eli voin alkaa pakkaamaan! Ahahaa siis pakkaan edellisenä iltana ennen lähtöö!

1 kommentti:

  1. Kaikille jostain terveysasiasta mitään tietäville iskee aina hirveä hössötys, kun joku tuttu on lähdössä johonkin kauemmas ulkomaille. En tiedä mistään malariajutuista yhtään mitään, ja etpä sä nyt ihan tyhjin käsin oo näköjään lähdössäkän. Eli mun arvio olis se, että kyllä noilla varmaan ainakin alkuun pääsee :D Hyvää matkaa!

    VastaaPoista